Produto

Product = Customer x Business x Technology

  • addressing usability risk is part of solving for the customer;
  • addressing feasibility risk is part of solving for the technology;
  • addressing business viability risk is part of solving for the business

What is a Product?

 

Pilares de um Produto

  • Right Product (responsabilidade do gerente de produto): É preciso criar o produto certo. Significa um produto que o cliente ficou feliz, ou seja, foi validado. É entender o cliente, suas necessidades e como transformar estes requisitos em um software.
  • Done Right (responsabilidade do time de engenharia): O produto atende aos requisitos, foi verificado.
  • Managed right: Garante que atende a todos pontos de vista.

Responsabilidade do Product Manager

  • Identificar problemas do cliente e compartilhar com o time
  • Comunicar: em todos os níveis, dos analistas aos diretores. É preciso saber comunicar a visão, o problema que se está tentando resolver e os requisitos para alcançar o resultado.
  • Liderar um processo, um time. Queira ou não, vc precisa liderar.
  • Colaborar: com time e stakeholders.
  • Ser obcecado pelo problema do cliente

The life of a true product manager (fonte: https://svpg.com/ceo-product-revisited/)

  • a discussion with the legal counsel to better understand potential privacy issue
  • a discussion with sales, marketing and finance regarding new pricing strategies
  • a discussion with industry analysts around competitive landscape
  • a discussion with sales and marketing around the capabilities of the sales channel
  • a discussion with finance and legal about tax implications and considerations
  • a discussion with marketing around alternative acquisition strategies
  • a discussion with finance around costs, budgets and planning
  • a discussion with business development around contracts and commitments
  • a discussion with product marketing on launch timing and sales training
  • a discussion with technology leadership on upcoming re-platforming efforts
  • a discussion with the CEO on the status of specific reference customers
  • a discussion with the data analyst on understanding some unusual user behavior
  • a discussion with customer success on issues with the current product
  • a discussion with the CISO about security considerations for a new effort

Pensamentos Gerais

  • O pensamento para novos produtos deve ser: (i) Not to Big (or no one can adopt it); (ii) Not too small (you’ll be dismissed as a feature, not a product; (iii) Just Right (small enough to adopt, big enough to matter).
  • O pensamento de “corrigir um problema”em produto deve ser analisado em uma matriz de (Raro x Frequente) x (Pequeno x Grande).

Base

  • Mapear Jornada do Cliente
    • KSF – Key Success Factors de cada etapa da jornada
    • Principais Métricas de cada etapa (impacto e dependência entre elas)
  • Concorrência battle cards

 

Referências

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